تبلیغات

حمایت مالی از سایت

X

طبیعت درمانی و پیشگیری - گستره اطلاق تغذیه به غذای مادی و معنوی

گستره اطلاق تغذیه به غذای مادی و معنوی

از آنجا كه آدمی دو بعد مادی و معنوی و به عبارت دیگر جسم و روح میباشد و هریك از این دو بعد، نیاز به تغذیه دارند، نمیتوان تغذیه را به تغذیه جسمی منحصر کرد؛ بلكه بدون شك باید به تغذیه روحی و روانی نیز توجه و آن را مدنظر قرار داد. در قرآن كریم و روایات شریف، مفاهیمی چون روزی و طعام كاربردی عام داشته و شامل غذاهای جسمی و روحی میگردد. به عنوان نمونه مفسران در ذیل آیهی شریفه: «فلینظر الانسان الی طعامه؛ آدمی باید طعام خویش را بنگرد[1]» علاوه بر لزوم توجه به نوع و كیفیت و حلیت غذاهای جسمی از ضرورت مورد توجه قرار دادن غذاهای روحی همچون علم و دانش كه میآموزد و كتبی كه مطالعه میكند سخن گفتهاند.[2]

این گونه تفسیر صرفاً یك برداشت ذوقی نیست؛ بلكه مستند به روایاتی است كه چشم آدمیان را گشوده، اُفق دید آنان را وسیعتر میسازد تا از منظری عالیتر به موضوع «تغذیه» بنگرند.

بر این اساس اطلاق واژه «تغذیه» دارای گسترهای عامتر از غذاهای مادی است.

جالب آن است كه متخصصان امور تغذیه نیز از یك سو نقش تأثیر عوامل روانی را در تغذیه جسمانی مورد توجه قرار داده، به دخالت و تأثیر عوامل مختلف روانی، بر انجام صحیح عمل تغذیه اشاره و چنین تصریح نمودهاند:

«در تغذیه حیاتی، صدها عامل مادی و معنوی، شیمیایی، فیزیكی و مكانیكی دخالت دارند و تنها موضوع سوخت و حرارت نیست[3]». حتی اخیراً نظراتی چون تأمین استانداردهای كالری برای زندگی انسان در كتب جدید دانشمندان ایشان و همكارانشان نظریه خوردن غذاهای گیاهی، آب ولرم، دویدن (حداقل 5 كیلومتر) را جهت بهبود بیماریها مطرح كردهاند[4].

احساساتی همچون خشم، غضب، ترس، حرص، كینه، یأس، نومیدی و ... سبب ایجاد حالت آلرژی و بیماریهای معدهای، مكیتهای مزمن، اورمی، دیابت، انفاركتوس قلبی، نقرس و ... میگردد[5]».

بدینسان حالت احساسی همچون عصبانیت، اضطراب، تحریكپذیری و ... در فرآیند تغذیه و برآیند آن تأثیر میگذارد.[6] و از سوی دیگر اعلام نمودهاند كه تغذیهی مناسب جسمی نیز بر فعالیتهای غددی تأثیر و ... مثبت گذاشته، موجب حالتهای روانی مثبت نظیر خوشبینی، خوشاخلاقی، نشاط و فعال بودن میشود.

بدینسان تأثیر و تأثر متقابل تغذیه جسمی و روانی بر یكدیگر، نه تنها نشانگر گستره اطلاق واژه تغذیه به هر دو نوع تغذیه است، بلكه آدمی را به این حقیقت رهنمون میشود; همانگونه كه انسان نسبت به تأمین تغذیه جسم تلاش میكند و حساسیت دارد، نسبت به تغذیه معنوی خود نیز حساسیت داشته. تلاش افزونتری را به كار گیرد تا روح او بر گرسنگی حادّ یا مزمن دچار نگرد.



[1] - سوره عبس ـ  آیه 24

[2] - ناصر مكارم شیرازی و همكاران، تفسیر نمونه، ج 26، ص 145ـ146

[3] - دكتر غیاثالدین جزایری، اسرار خوراكیها، ص 24

[4] - پروفسور قبادی، استاد فیزیولوژی دانشگاههای اروپا، فیزیولوژیست

[5] - دكتر سیدرضا پاكنژاد اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 4، ص 59

[6] - نلسون و الدو امرسون تغذیه و اختلالات تغذیان، ص 96


foot pain goes away and comes back
سه شنبه 6 تیر 1396 08:09 ب.ظ
Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.

Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get
there! Appreciate it
std screening
دوشنبه 5 تیر 1396 12:13 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر
شدن مناسب اصل آیا نه حل و فصل کاملا با من
پس از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع قادر
به من مؤمن اما فقط برای while. من با این حال مشکل
خود را با جهش در منطق و شما ممکن است
را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.

اگر شما که می توانید انجام من خواهد مطمئنا تا
پایان مجذوب.
talithaschuneman.blogas.lt
شنبه 30 اردیبهشت 1396 02:53 ب.ظ
I do not even know the way I finished up right here, however I assumed this submit used
to be great. I don't understand who you are but
certainly you are going to a famous blogger if you are not already.

Cheers!
Carmella
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 11:40 ب.ظ
You have made some really good points there. I checked on the internet
to find out more about the issue and found most people will go
along with your views on this website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر