تبلیغات

حمایت مالی از سایت

X

طبیعت درمانی و پیشگیری - تغذیه و رعایت آداب
جمعه 3 شهریور 1391

تغذیه و رعایت آداب

   نوشته شده توسط: مهندس سید رحمت الله انصاری    

از دیدگاه قرآن و روایات، تغذیه و رعایت آداب آن از جایگاه و اهمیتی افزونتر برخوردار است؛ زیرا از یك سو حفظ بدن و سلامت و نشاط آن واجب است، به همین جهت مكتب اسلام نه تنها با خوردن و لذت بردن از غذاهای خوب سازگار مخالف نیست، بلكه با تأكید بر اختصاص این گونه تغذیه به مؤمنان، آن را مورد ترغیب قرار داده، میفرماید:

«قل من حرم زینهالله التی اخرج لعباده و الطیبات منالرزق، قل هی للذین آمنوا ...»

«[ای پیامبر!] بگو: زیورهایی را كه خدا برای بندگانش پدید آورده و (نیز) روزیهای پاكیزه را چه كسی حرام گردانیده است؟ بگو این نعمتها در زندگی دنیا برای كسانی است كه ایمان آوردهاند و ...[23]»

افزودن موادشیمیایی و كودهای نیتریك و غیره و موادنگهدارنده مضر خوردنیها و آشامیدنیها را از حالت پاكی «طیّب» خارج میكند برابر روایات، نیز سلامت از بزرگترین نعمتهای الهی است؛

از آنجا كه سلامت در گروه تغذیهی مناسب است، بدین رو توجه و رعایت بهداشت تغذیه، یك ضرورت دینی است؛ قرآن كریم در بیان داستان اصحاب كهف، گفتار یكی از آنان خطاب به دیگران را چنین بازگو نموده، میفرماید: «فابعثوا احدكم بورقكم هذه الی المدینه فلینظر ایها ازكی طعاماً فلیتأكم برزق منه»

«اینكه یكی از خودتان را با این پول خود به شهر بفرستید تا ببیند كدامیك از غذاهای آنان پاكیزهتر است پس از آن غذایی برایتان بیاورد[24]».

امام علی (علیهالسلام) میفرماید:

«الاوان من البلاء الفاقه و اشد منالفاقه، مرض البدن و اشد من مرضالبدن، مرض القلب الاوان منالنعم سعه المال و افضل من سعهالمال، صحهالبدن و افضل من صحهالبدن، تقوی القلب»

«آگاه باشید كه یكی از بلاها فقر است و سختتر از فقر، بیماری بدن است و سختتر از بیماری جسم، بیماری قلب است! همانا یكی از نعمتهای الهی، فراوانی مال است و برتر از آن، سلامت جسم است و برتر از آن، تقوای قلب (آسودگی خاطر) است![25]».

از سوی دیگر اسلام و آموزهملی و حیاتی و روایی، آدمیان را به تأثیربخشی تغذیه در سعادت و شقاوت ابدی توجه داده، به ما خاطر نشان نمودهاند كه هر تغذیهای دارای صورت ملكوتی خاص خود است كه در عالم برزخ و قیامت آشكار میشود؛ به همین جهت خداوند، آدمیان را به دقت كردن در مورد انتخاب غذای جسمی و روحی خویش، فراخوانده، چنین میفرماید:

«فلینظرالانسان الی طعامه»

«پس باید انسان به غذای خود نظر كند[26]».

اگرچه ظاهر آیه ما را به دقت در مورد غذای جسم فرا خوانده است ولی در روایات اهل بیت (علیهالسلام) در ذیل آیه فوق، آدمیان به توجه نمودن به دانشی كه فرا میگیرند دعوت شدهاند؛

امام باقر (علیهالسلام) در تبیین معنای آیه فوق چنین فرمودهاند:

«اه فلینظر الی علمه الذی تأخذه عمن یأخذه»

«یعنی آدمی باید به دانشی كه از دیگران فرا میگیرد، بنگرد كه آن را از چه                      كسی میآموزد»[27].

این روایت نشان میدهد كه جنبه معنوی تغذیه غالب است و منظور از طعام در آیه فوق، علم و دانشی است كه روح از آن تغذیه میكند؛ بر این اساس باید معارف و علوم را فقط از پیامبر (صلیالله علیه و آله) و اهل بیت پاكش (علیهمالسلام) فرا گرفت زیرا علم صحیح فقط نزد آنان یافت میشود.[28]

افزون بر آن بر اساس روایت مشهور نبوی، استجابت دعا در گرو تغذیهی طیّب، نیك حلال است؛ زیرا پیامبر (صلیالله علیه و آله) میفرماید: «اطب كسبك، تستجیب دعوتك فان الرجل یرفع اللقمه الی فیه حراماً فما تستجاب لا دعوه اربعین یوماً» «درآمد خود را پاكیزه ساز تا دعایت مستجاب گردد؛ همانا یك مرد لقمهای از حرام را به دهان خود میبرد پس چهل روز دعایش مستجاب نمیگردد[29]».

این گونه مطالب، نشانگر جایگاه و اهمیت افزونتر تغذیه در فرهنگ اسلامی است.

توجه به این حقیقت كه یكی از اسامی حسنای خداوند، مطعم بودن است، همچنین وعدهی خدا به تغذیه در بهشت نامگذاری یك سوره قرآن به نام مائده كه به معنای غذای آماده یا سفره حاوی موادغذایی است و نامگذاری سوره دیگری به تین كه به معنای انجیر و یكی از میوههاست، همچنین ذكر گونههای مختلف غذایی و معرفی پیامبران با وصف آنان كه غذا میخورند و در بازارها میروند، دعوت مردم به خوردن و آشامیدن و پیشنهاد استفاده از غذای طبیب، سوگند به خوردن به پارهای از موادغذایی، همه و همه نشانگر اهمیت تغذیه از دیدگاه قرآن و روایات است.



[1] - هاروی و مریلین دیاموند تناسب و تندرستی با برنامه غذایی، ص 38ـ39

[2] - هاروی و مریلین دیاموند، تناسب و تندرستی با برنامه غذایی، ص 38ـ39

[3] - انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی، تغذیه در سنین باروری، ص 1ـ8

[4] - هاروی و مریلین دیاموند تناسب و تندرستی با برنامه غذایی، ص 94

[5] - حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) شرح رساله ذهبیه، منسوب به امام رضا (علیهالسلام)، ص 34

[6] - حسین میرحیدر غذا درمانی، میرحیدر، ص 9ـ11

[7] - همان، ص 9

[8] - همان ص 10

[9] - همان ص 2

[10] - دكتر میشل موری، درمان طبیعی، میشل موری، ص 153

[11] - دكتر مینو فروزانی، تغذیه، رشد و رفتار نوپا، ص 2

[12] - دكتر مینو فروزانی، تغذیه، رشد و رفتار نوپا، ص 3ـ4

[13] - داود فرجزاده آلان، بهداشت موادغذایی، آلان، ص 4

[14] - همان

[15] - نلسون و الدوامرسون، تغذیه و اختلالات تغذیهای، مقدمه، ص 5

[16] - علامه مجلسی بحارالانوار، ج 95، ص 290

[17] - آن لوئیس گنیلمن، روش نوین تغذیه برای بانوان، ص 145

[18] - نلسون و الدو امرسون، تغذیه و اختلالات تغذیهای، ص 1

[19] - شانتال. تولن پاژ تغذیه و رژیم غذایی زنان باردار، ص 15,در بین گیاهان کاسنی را امام صادق علیه السلام در تولید فرزند پسر بیان کرده است.ص 215,ج62بحار

[20] - آن لوئیس گیتلمن، روش نوین تغذیهای برای بانوان، ص 107

[21] - همان، ص 35

[22] - نلسون و الدو امرسون، تغذیه و اختلالات تغذیهای، ص 105

[23] - سوره اعراف ـ آیه 32

[24] - سوره كهف، آیه 19

[25] - علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 72، ص 97

[26] - سوره عبس ـ آیه 24

[27] - سیدهاشم بحرانی، تفسیر برهان، ج 4، ص 429

[28] - استانداردهای غذائی معصومین چه در نوع و چه در كمیت و روش تغذیه بهترین انتخاب است.

[29] - علامه محمدباقر مجلسی بحارالانوار، ج 90، ص 358، میرزا حسین النوری الطبرسی، متدرك الوسایل، ج 5، ص 217


This is the right site for everyone who wishes to find out about this topic. You know so much its...
یکشنبه 4 تیر 1396 09:31 ب.ظ
Outstanding story there. What happened after?
Good luck!
bellerodrequez.hatenablog.com
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 02:55 ق.ظ
Now I am ready to do my breakfast, when having my breakfast coming yet again to read additional news.
Ismael
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:16 ب.ظ
Awesome article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر